موسسه فهیم

تشیع و دولت، نه سکولار و نه رادیکال

بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله ربّ العالمین، والصلاة والسلام علی نبینا محمد وآله الطاهرین. خدمت همه استادان بزرگوار، دوستان ارجمند سلام عرض می‌کنم و امیدوارم این بحث کوتاهی که مطرح می‌کنم، زیاد موجب ضایع شدن اوقات شما نباشد. عنوانی که برای بحث انتخاب شده، «تشیع و دولت، نه سکولار و نه رادیکال» است، علت این‌که این عنوان را انتخاب کردیم، تحولاتی است که در کشور ما در حال رخ دادن است یا بگوییم که رخ داده است. مسئله هم این است. من تلاش می‌کنم توضیحی درباره این عنوان بدهم: نه سکولار و نه رادیکال.

مطالعه

فقه و همزیستی

تکفیر و یکسان‌نگری مخالفان عقیدتی مهم‌ترین موانع همزیستی است/ برخورد فنی با فتاوای تفرقه‌افکن گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو سابق جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن برشمردن موانع، آفات و راه‌های همزیستی میان انسان‌ها، تأکید کرد: تکفیر و تعصب بیجا و همچنین یکسان‌نگری مخالفان عقیدتی مهم‌ترین موانع همزیستی است. به گزارش ایکنا آیت‌الله محمد عندلیب همدانی، عضو سابق جامعه مدرسین حوزه، شب گذشته، ۱۳ بهمن، در نشست علمی «فقه و همزیستی» که در مؤسسه علمی پژوهشی فهیم در قم برگزار شد با اشاره به آیات شریفه ۱۳ سوره حجرات، ۲۰۸ سوره بقره و ۸ و ۹ سوره ممتحنه، اظهار کرد: در تمامی این آیات بر مسئله همزیستی با پیروان ادیان و فرق و حتی مشرکان و کفار غیرحربی تأکید شده است.

مطالعه

نسبت قاعده فقهی اهم و مهم با نظریه ماکیاولیسم

استاد ابوالقاسم علیدوست، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه شامگاه شنبه ششم بهمن ماه در نشست علمی«نسبت قاعده فقهی اهم و مهم با نظریه ماکیاولیسم» در موسسه فهیم قم با اشاره به مفهوم قاعده اهم و مهم گفت: در فقه وقتی بحث تزاحم دو مصلحت یا واجب و یا مفسده(حرام)، یا تزاحم مصلحت و مفسده رخ می‌دهد قاعده اهم و مهم مطرح می‌شود لذا این قاعده در باب تعارض نیست بلکه از باب تزاحم است. وی افزود: انتهای این قاعده به لزوم تقدیم اهم بر مهم باز می‌گردد چنانچه لزوم دفع افسد به فاسد نیز در اینجا مطرح است بنابراین قاعده فقهی اهم و مهم در تزاحم مطرح است.

مطالعه

تشیع و دولت، نه سکولار، نه رادیکال

خلاصه 297 مین نشست علمی موسسه فهیم تشیع و دولت، نه سکولار، نه رادیکال حجت‌الاسلام فیرحی در نشست علمی تشیع و دولت، نه سکولار، نه رادیکال نیابت امام منازعه جامعه کنونی نیست/ رابطه تعاملی دین و دولت گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مسئله «نیابت امامت» منازعه جامعه کنونی نیست، زیرا اکثریت به اتفاق مردم این مسئله را باور و به آن اعتقاد دارند، گفت: شیعی کردن دولت به نفع کشور نیست بلکه تعامل دین و دولت بهترین مدل برای

مطالعه

حوزه مستقل و عقلانی، نه سکولار، نه افراطی

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم قاضی‌زاده، استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه شامگاه شنبه، ۲۴ آذرماه، در نشست علمی «حوزه مستقل و عقلانی، نه سکولار، نه افراطی» که در مؤسسه فهیم قم برگزار شد با بیان اینکه گاهی سکولار به معنای جدایی دین از نهاد حکومت است، گفت: سکولار لزوماً به معنای ضدیت با دین نیست و اتفاقاً کسانی معتقد به سکولاریسم هستند، ولی در زندگی فردی انسان‌های بسیار متعبد، مؤمن و معتقدند.

مطالعه

جایگاه کرامت انسان در استنباط فقهی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی ایازی، استاد حوزه علمیه قم ، شامگاه شنبه، دهم آذرماه، در نشست علمی «جایگاه کرامت انسان در استنباط فقهی» در مؤسسه فهیم گفت: قرآن یک‌جا در سوره اسراء و نوبت دیگر در سوره حجرات در باب کرامت انسان دو آیه بیان فرموده است؛ در سوره حجرات موضوع اکرمیت است و در سوره نساء سخن از کرامت ذاتی است.

مطالعه

جلسه پنجم از سلسله جلسات تحلیل آیات جهادی قرآن

به گزارش خبرنگار فهیم حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم قاضی‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه و رئیس موسسه پژوهشی _ فرهنگی فهیم در جلسه پنجم از سلسله جلسات تحلیل آیات جهادی قرآن با برشمردن دیدگاه‌های هفتگانه مفسران و مراجع در مورد جهاد و آیات جهادی قرآن گفت: اولین آیات جهاد در قرآن در سوره بقره عنوان شد و از میان دیدگاه‌های هفتگانه که در جلسات قبل گفته شد شاید بتوان گفت: بهترین دیدگاه این است که فتنه در این آیات به معنای شرک نیست بلکه به معنای مسلمان‌آزاری و آزار و اذیت آنان به خاطر اسلام است.

مطالعه

جلسه چهارم تحلیل آیات جهادی قرآن کریم

به گزارش خبرنگار فهیم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم قاضی‌زاده، استاد و محقق حوزه علمیه در ادامه جلسات تحلیل آیات جهادی قرآن در موسسه فهیم با اشاره به آیه ۱۹۳ سوره بقره گفت: روشن است که سیاق این آیات در مورد مشرکین مکه است و از آن جهاد ابتدایی برداشت نمی‌شود.

مطالعه

جلسه دوم از سلسله جلسات تحلیل آیات جهادی قرآن کریم

به گزارش خبرنگار فهیم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم قاضی‌زاده، رئیس موسسه فهیم، در دومین جلسه از سلسله جلسات تحلیل آیات جهادی قرآن کریم در این موسسه گفت: سه مسئله در این باب مطرح است؛ اول جهاد با غیرمسلمین برای پذیرش عقیده که مشهور به جهاد ابتدایی است؛ دوم جهاد آزادیبخش یعنی دفاع از دیگر مسلمین و سوم؛ جهاد دفاعی که گستره زیادی دارد و شامل هجوم فردی و جمعی دشمن به شخص و یا ناموس می‌شود و چهارمین نوع جهاد نیز جهاد علیه یاغیان و شورشیان است.

مطالعه