موسسه فهیم

خلاصه ی جلسات , تاریخ و سیره ,

آموزه های زیارت عاشورا

 

 

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عندلیب همدانی ،در 16 شهریورماه در نشست مجازی موسسه فهیم با موضوع «آموزه‌های زیارت شریفه عاشورا»، گفت: این زیارت علاوه بر ابراز محبت به اهل بیت(ع) و لعن و نفرین به دشمنان ایشان، دربرگیرنده نکات اخلاقی و اعتقادی هم هست که کمتر به آن توجه شده است.

 

وی افزود: ما گمان می‌کنیم رزق و روزی، فقط رزق و روزی مادی و دنیوی است، در حالی که از قرآن استفاده می‌شود یک بعد اساسی رزق، رزق روحی و معنوی است؛ ما همچنان که نیازمند سفره کرامت الهی در رزق و روزی مادی هستیم، نیازمند عنایت پروردگار متعال در رزق و روزی معنوی نیز هستیم.

 

عندلیب همدانی تصریح کرد: در زیارت عاشورا به سه رزق معنوی اشاره شده است؛ اولین رزق که در دو موضع زیارت بیان شده، آن است که زائر از خدا می‌خواهد خونخواهی خون مقدس سیدالشهداء(ع) را نصیب او کند؛ «فاسئل الله الذی اکرم مقامک و اکرمنی بک اَن یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد(ص)»؛ شیعه‌ای که زیارت عاشورا معرفی کرده، شیعه‌ خونخواه امام حسین است؛ گاهی می‌گوید طلب ثارک و گاهی می‌گوید طلب ثاری.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه وقتی زیارت عاشورا می‌خوانیم، مراقب این جمله باشیم که نسبت ما با آن خون مقدس چیست؟ اظهار کرد: رزق دیگری که در این زیارت بر آن تصریح شده، برائت جستن از دشمنان اهل بیت(ع) است، «...و رزقنی البرائة من اعدائکم ان یجعلنی عکم فی الدنیا و الآخر»؛ خدا بغض فی الله را به من روزی کرده است؛ همان‌طور که طبق روایات محبت به سیدالشهدا امر خداداده در دل انسان‌های پاک است؛ بنابراین از خدا بخواهیم رزق برات در کنار محبت به انسان عطا شود، زیرا نمی‌شود انسانی محبت خدا و ولی خدا را داشته باشد و در عین حال بغض و برائت از عدو ولی خدا در دل او جای نگرفته باشد.

 

شفاعت و ثبات قدم

عندلیب همدانی ادامه داد: رزق و روزی معنوی دیگر در زیارت عاشورا، در سجده پایانی این زیارت شریف است؛ «اللهم ارزقنی شفاعة الحسین(ع) یوم الورود و ثبت لی قدم صدق عندک مع الحسین و اصحاب الحسین ...»؛ من در زیارت عاشورا از خدا خواسته‌ام که حیات و زندگی من، همچون زندگی آنان و مرگ من همانند مرگ آنان باشد و از خدا خواسته‌ام که از آن بزرگواران در دنیا و آخرت جدا نشوم و شفاعت یعنی اینکه در زندگی که پیش رو دارم، از حسین بن علی جدا نباشم و همواره با او و در کنار او باشم. لذت بهشت وقتی است که با اباعبدالله الحسین(ع) باشم.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به فراز «یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخره و ان یثبت لی عندکم ...»اضافه کرد: استواری و ثبات قدم در مسیر حسینی از دیگر درخواست‌های ما هست؛ وفا، استقامت و پایداری در مسیری که مسیر حسینی است، بسیار مهم است و ما باید صادقانه و استوار در این راه بمانیم و مشکلات را تحمل کرده و سختی‌ها را در فراز و فرود زندگی با توسل به امام حسین سپری کنیم.

 

عندلیب همدانی با اشاره به تعبیر «و ثبّت لی قدم صدق عندک ...»، افزود: اگر منش اصحاب امام حسین(ع) و استقامت، استواری، ثبات قدم، صدق و وفای آن بزرگواران را مطالعه کنیم، بیشتر به این مطلب پی می‌بریم. سعیدبن عبدالله حنفی چند بار از کوفه به مکه رفت و آمد و نامه‌ها را منتقل کرده است؛ روز عاشورا وقتی حضرت می‌خواست نماز خوف بخواند، عده‌ای پاسداری از امام را برعهده گرفتند که از جمله ایشان بود و در این هنگام گاهی با نیزه و گاهی با شمشیر و سپر و گاهی با بدن در برابر تیرها ایستاد و ۱۳ تیر خورد تا نیم‌رمقی در وجودش بود و خطاب به امام گفت: آیا من به پیمان خودم با تو وفا کردم؟ امام فرمود «نعم انت امامی فی الجنة»؛ تو در روز قیامت زودتر از من وارد بهشت می‌شوی.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: ما در دو موضع از زیارت عاشورا ثبات قدم را در راه حسین از خدا می‌خواهیم؛ مبادا با مشکلاتی که پیش آمده و سختی فردی، خانوادگی و اجتماعی، گرفتاری‌های مادی، دنیوی و اقتصادی دست از محبت به اباعبدالله برداریم. از خدا بخواهیم تا مبادا فریب شیطان و زر و زیور و ثروت و آبرو و مصائب و دشواری‌های دنیوی سبب شود تا ما تزلزلی در ابراز عشق و وفاداری به امام پیدا کنیم. 

 

عندلیب همدنی اضافه کرد: ابن قولویه در کامل الزیارات آورده است که «اللهم اجعل لما اقول بلسانی حقیقة فی قلبی و شریعة فی عملی ...»؛ خدایا آنچه در این زیارت بر زبان من جاری شد، بیانگر یک حقیقت قلبی در درون من باشد و دوستی و محبت خودش را در عمل من نشان دهد و عملم حسینی باشد و مرا در مسیری قرار ده که اصحاب امام بودند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به واژه «بذل» در سجده زیارت عاشورا، افزود: امام در خطبه مکه فرمود: «مَن کان فینا باذلاً مهجته و ...»؛ در این دو تعبیر، بذل خون در راه امام مطرح است؛ این ویژگی اصحاب است که خون خود را فدای حسین(ع) می‌کنند. در زیارت اربعین در مورد خود امام می‌گوییم و «بذل مهجته فیک ...»؛ در اینجا بذل خون از سوی امام شهید در راه خداست؛ این تعبیر نکته‌هایی دارد؛ یعنی افراد اگر بخواهند خونشان در راه خدا باشد، باید از مسیر جانبازی در راه امام صورت بگیرد، ولی خود امام مستقیماً خونش را بذل می‌کند.

 

عاشورا در فقه

عاشورا در فقه

شب اربعین شهادت سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین می‌باشد است. بحث نگاه به عاشورا و حرکت امام حسین از منظر فقهی است. نگاه ما تاریخی، کلامی، اجتماعی و سیاسی نیست بلکه نگاهی صرفاً فقهی است که نشان می‌دهد فقها با مستندات فقهی چگونه این قضیه را تحلیل کرده‌اند.

 نویافته­های عاشورا پژوهی

نویافته­های عاشورا پژوهی

بسم الله الرحمن الرحیم و الحمد لله رب العالمین و صلی لله علی محمد و آله الطیبین الطاهرین. با کسب اجازه از سروران گرامی و اساتید محترم و تقدیر از برپایی این جلسه که انشاءالله بتوانیم در خدمت عزیزان باشیم. من صحبت خود را با شعری از مرحوم سیدجعفر حلی آغاز میکنم، ایشان میفرمایند «قد اسرح الدین منه شاکی ثقما و ما الی احد غیر الحسین شکی» دین بیمار شده بود و از این بیماری به غیر حسین(ع) شِکوه نبرد «فما رای السبط لدین الحنیفه شفا الا اذا دمه فی نصره سفکا

نقش بسترشناسی در تحلیل قیام عاشورا

نقش بسترشناسی در تحلیل قیام عاشورا

بسم الله الرحمن الرحیم و الحمد لله رب العالمین و صلی لله علی محمد و آله الطیبین الطاهرین.در آغاز سخن تشکر میکنم از جناب آقای دکتر قاضی زاده و همکاران محترم ایشان که جلسات روشنگرانه ای دارند و انشاءالله خداوند بر توفیقات شان بیافزاید. همچنین با عرض تشکر از شما حضار محترم. مقدمتاً عرض میکنم که مطالعات نقلی ما مثل مطالعات حدیثی، رجالی، تراجمی و تاریخی عمدتاً نقل محور هستند یعنی بر محور نقل ها میچرخند. ما میبینیم که مثلاً در کتاب های تاریخی، تراجم و

مطالب مرتبط

نقد کتاب از عاشورای حسین تا عاشورای شیعه

نقد کتاب از عاشورای حسین تا عاشورای شیعه

مجری برنامه: بسم الله الرحمن الرحیم. خدمت مهمانان گرامی برنامه، جناب استاد اسفندیاری و استاد مهرریزی خیر مقدم عرض می­کنیم. موسسه­ی فهیم این توفیق را داشته است که به هر مناسبتی، زمینه و بستری که خاص یک موضوع علمی باشد را فراهم نماید. موسسه فهیم در ایام محرم و صفر، جلساتی در موضوع عاشورا پژوهی برگزار کرد که در این جلسه می­خواهیم به نقد و بررسی کتاب استاد اسفندیاری با نام «از عاشورای حسین تا عاشورای شیعه» بپردازیم. ابتدا از استاد اسفندیاری درخواست

نقد و بررسی کتاب سفر شهادت از آثار عاشورایی امام موسی صدر

نقد و بررسی کتاب سفر شهادت از آثار عاشورایی امام موسی صدر

ـ مجری: با عرض سلام و خوش‏آمدگویی به جمع فرهیخته حاضر، به‌ خصوص اساتید برجسته و فاضل و بویژه بیت مکرم امام موسی صدر و دختر گرانقدر و فاضله ایشان. من برای آغاز، لازم است عرض کنم که موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم ، همان‌طور که از اسمش پیداست در سال‌های اخیر فعالیت‌های خوبی داشت، فعالیت‌هایی در حوزه فکر و اندیشه و هر هفته موفق می‌شود

بررسی تحلیلی سیر مقتل نگاری عاشورا

بررسی تحلیلی سیر مقتل نگاری عاشورا

علمای ما بطور مکرر در کتب متعدد تذکر دادند اولین کسی که در اخبار کربلا تتبع و آنها را جمع آوری و تدوین کرده است، شخصی به نام ابومخنف است. مخنف در عربی به معنای کسی است که توبینی حرف می‌زند. البته اسم خود او مخنف نیست، اسم جد او مخنف بوده است. او نوح بن یحیی بن سعید سالم ازدی غامدی کوفی بوده است. تاریخ وفات او در منابع ذکر شده، اما تاریخ ولادت ذکر نشده است که این یک امر طبیعی است، چون در اوائلی که شخص به دنیا می‌آید، خیلی شناخته شده نیست و منشاء ا