موسسه فهیم

نظریه پردازی , اخبار موسسه ,

انا لله و انا الیه راجعون



بسم الله الرحمن الرحیم
اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا يسدها شيي


رحلت جانگداز اندیشور فرزانه و محقق متخلق و متواضع جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر داود فیرحی عضوی شورای عالی مشورتی موسسه فهیم و نظریه پرداز فعال موسسه موجب تأثر شدید گردید . 
او بحق عالمی است که فقدانش در حوزه نو اندیشی دینی و مباحث نظری اندیشه سیاسی اسلام به سادگی پر نخواهد شد . تلاش مستمر و گسترده علمی آن عزیز سفرکرده به تربیت شاگردان بسیار در حوزه و دانشگاه و تالیف کتابها و مقالات علمی  و جلسات نظریه پردازی متعددی انجامید . او گرچه در دو نهاد حوزه و دانشگاه تحصیل و تدریس کرد ، اما اصالت حوزوی خود را هرگز از دست نداد و یک سرباز واقعی اسلام و امام عصر (عج) بود . بازخوانی او از اندیشه دینی در سالهای اخیر اختصاصی به فقه و اندیشه سیاسی نداشت و در حوزه معارف دینی و تاریخ و سیره نیز مباحث ارزنده ای ارائه داد . او عالمي عامل و الگويي شايسته براي نسل نو و تشنه معارف نوانديشانه اسلامي بود .
فقدان او برای دوستان جانسوز و برای شاگردان اندوهبار و برای حوزه علمیه و دانشگاه خسارتی جبران ناپذیر بود . 
دوست داشتنی مغفرت و رحمت و رضوان و همنشینی اولیاء الهی را طلب میکنم 
به همسر با وفايش و فرزندان برومندش و خانواده داغدارش و همه دوستان و شاگردانش تسلیت گفته و برایشان صبر و اجر طلب میکنیم ازخداوند متعال برای روح آسمانی و لطیف این استاد دوست داشتنی مغفرت و رحمت و رضوان و همنشینی اولیاء الهی را طلب میکنم 

 به همسر با وفایش و فرزندان برومندش و خانواده داغدارش و همه دوستان و شاگرانش تسلیت گفته و برایشان صبر و اجر طلب میکنیم 


موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم

نوآوری‌های فقه سیاسی شیعه در دوران معاصر

نوآوری‌های فقه سیاسی شیعه در دوران معاصر

تأملی در مشروعیت امربه‌معروف و نهی ازمنکر فراگفتاری تحولات تاریخ فقه سیاسی از زمان مشروطه تا کنون مسیری طی شده که عبارت است از دولت مبتنی بر قانون اساسی که نسبتی با قانون و شریعت داشته است. تحولات دو گونه است: سیاسی اجتماعی و دیگری تاریخ فقه که تاریخ فقه مورد بحث مي باشد. سؤال این است که اساساً در ایران چه اتفاقی در فقه شیعه رخ داده و آیا متفکران مسلمان توانسته‌اند نسبتی بین فقه و دولت مدرن برقرار کنند؟

 امکانات و محدودیت های فقه مشروطه

امکانات و محدودیت های فقه مشروطه

با عرض سلام خدمت دوستان ارجمند، امیدوار هستم که بحث کوتاهی داشته باشم و نامفید وقت دوستان را نگیرم. عنوان بحثی که به ذهن من آمده بود «امکانات و محدودیت های فقه مشروطه» است و به این دلیل این قسمت را انتخاب کردم چون مدت ها درگیر بحث های فقهی سیاسی بودم و به دهنم آمد که بعضی نکات را با دوستان به اشتراک بگذارم و نظر دوستان را هم جویا شوم که آیا این بحث ها، بحث های قابل توجهی است یا حداقل نتایج علمی دارد یا ندارد؟ وقتی از فقه مشروطه صحبت میکنیم،

جریانهای مذهبی ـ سیاسی در جهان عرب(2)

جریانهای مذهبی ـ سیاسی در جهان عرب(2)

خلاصه­ای از بحث گذشته را عرض و بعد بحث امروز را دنبال می­کنم. در جلسه­ی گذشته خدمت دوستان عرض کردیم که در جهان اسلام معاصر و بعد از فروپاشی عثمانی، شاهد 4 جریان بزرگ بودیم، که یکی از آنها امتداد جریان­های سنتی است، نوعی اسلام گرایی سنتی که از جمله معروف­ترین رهبران آن، آخرین شیخ الاسلام عثمانی مرحوم شیخ مصطفی صبری بود. جریان دوم جریان سکولار بود که به دو شاخه­ی چپ و راست؛ یعنی ناصری و کمالی تقسیم می­شد. ویژگی این جریان این بود که بعد از خلافت عثم

مطالب مرتبط

فقه تکفیر و تحولات آن در اندیشه معاصر

فقه تکفیر و تحولات آن در اندیشه معاصر

خدمت همه حضار اساتید و دوستان و پژوهشگران محترم سلام عرض می‏کنم. عنوان بحث «فقه تکفیر و تحولات جدید تکفیری در اهل سنت» است. فقه تکفیری یا فقه تکفیر چیز جدیدی نیست، و از قدیم بوده است؛ یعنی بخشی از فقه ما و عمر آن به اندازه کل دستگاه فقه و کل تمدن اسلامی است. فقط به تدریج در مصادیق و موضوع و نه در مفاهیم کلی تکفیر، دگرگونی‏هایی صورت گرفته است.