موسسه فهیم

خلاصه ی جلسات

امام حسین(ع) و مسئله وظیفه و عمل (جلسه اول)

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر نقویان، ۲۱ مردادماه در نشست علمی «امام حسین(ع) و مسئله وظیفه و عمل» که به مناسبت ایام محرم، از سوی مؤسسه فهیم قم برگزار شد، با بیان اینکه مهمترین کار یک انسان متدین ولو مسیحی و یهودی وظیفه و عمل است، گفت: امام حسین(ع) وقتی تحت فشار حکومت قرار گرفت تا بیعت کند اولین مسئله ایشان، تشخیص وظیفه بود که آیا باید بیعت کنند یا خیر؟ و اینکه تکلیف ایشان در چنین شرایطی چیست؟

وی افزود: بگذارید مثالی بزنم، در سخنان امام خمینی(ره) این بود که ما از صدام نخواهیم گذشت و با او صلح نمی‌کنیم، راه قدس از کربلا می‌گذرد، ولی چه شد که جام زهر را سر کشیدند و قطعنامه را پذیرفتند، چون ایشان اهل تکلیف و وظیفه بود و وظیفه را در آن مقطع چیز دیگری تشخیص دادند و قطعنامه را پذیرفتند. بنی صدر در همان ایام مصاحبه کرد و گفته بود امام مرد وظیفه است و وقتی چیزی را درست تشخیص بدهد از ملامت کسی نمی‌ترسد و نمی‌هراسد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه تشخیص وظیفه کار دشواری است تا جایی که برخی به استخاره و تفال به حافظ و ... متوسل می‌شوند، تصریح کرد: ما در دو سطح به وظیفه عمل می‌کنیم، اول سطح پایین و عام که کاملا مشخص است و بر سر دو راهی قرار نمی‌گیریم، اینکه ما نباید دروغ بگوییم، نباید مال دیگران را بخوریم و به دیگران خیانت کنیم و توریه نکنیم مگر در زمان خطر جانی؛ برخی مالی را می‌خواهند بفروشند با توریه، خودشان و دیگران را فریب می‌دهند و فکر می‌کنند توریه کار آنها را مشروعیت می‌بخشد در حالی که دروغ است یا برخی احترام والدین را حفظ نمی‌کنند ولی به کلاس عرفان می‌روند.

وی افزود: بسیاری از بانوان گلایه می‌کنند که شوهر من برای فرار از وظایف پدری و همسری به هیئت و عزاداری می‌رود، روضه، مستحب و وظیفه همسری در خانه واجب است. ممکن است ما در انجام این وظایف که هیچ مشورتی هم نیاز ندارد و دو راهی هم نیست نلغزیم، ولی در سطح دوم به راه‌های باریک و تشخیص‌های سخت می‌رسیم که دو راهی است.

فرمول قرآن برای رهایی از دوراهی‌های زندگی
نقویان بیان کرد: سختی تشخیص درست به قدری است که فرزند امام علی(ع) هم می‌لغزد؛ محمدبن حنفیه که فرزند علی(ع) است به امام حسین(ع) گفت که این مسیر را نرو، راه دشواری است و این حرفها را به خیال خود مشفقانه هم گفت. در این امور، سخن از ربا نخوردن و نگاه به نوامیس و ... نیست، سخن از دو راهی‌های سخت است. البته برای تشخیص وظیفه در این سطح، قرآن کریم فرمولی طلایی در اختیار ما قرار داده است که در آیه ۶۹ عنکبوت مطرح شده است: «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ.»

وی با بیان اینکه جهاد فقط جنگ نیست، ادامه داد: افراد مجاهد کسانی هستند که کارشان رنگ و بوی هواس و هوس ندارد و هر کاری می‌کنند برای رضایت خداوند است؛ دروغ نمی‌گویند و دیگران را فریب نمی‌دهند و بیت‌المال را حفظ می‌کنند؛ خدا فرموده است اگر در مرحله اول، وظایفت را درست انجام دادی در این مرحله من قدرت تشخیص به تو می‌دهم؛ یعنی اگر می‌خواهی رای بیاوری، لابی نکنی و دنبال پست نباشی و اگر می‌دانی فردی از تو برای این کار بهتر است او را معرفی کنی، در اینجا من تو را هدایت خواهم کرد. بنابراین شرط تشخیص در سطح دوم، درست کردن قسمت اول است. 

نقویان تصریح کرد: فردی  نزد یکی از علمای بزرگ رفت و نظر او را در مورد نمایندگی مجلس پرسید و آن عالم جواب داد که اگر آدم خوبی هستی، دزد نیستی و در این کار تخصص و تجربه داری و می‌توانی خدمت کنی، کاندیدا نشو. این فرد تعجب کرد و گفت پس چه کسی نامزد شود و آن مرد خدا جواب داد؛ اولین خرابی تو این است که خودت رفتی کاندیدا شدی یعنی خیلی خودت را قبول داری.

وی افزود: امام علی(ع) هم نصب الهی و هم توصیه نبوی برای خدمت داشت ولی وقتی با آن شرایط روبرو شد، سراغ قدرت نرفت زیرا او خوب می‌دانست قدرت فارغ از محور توحید چه فسادهایی دارد. یوسف(ع) موفق شد که به زلیخا جواب رد بدهد زیرا اول خودش را ساخته بود؛ او می‌دانست که هر دری دو قفل دارد که اگر یکی  از آنها در دست زلیخاست دیگری در دست خداوند است. امروز هم ممکن است کسانی با فریب مردم منصبی را اشغال کنند و سر مردم کلاه بگذارند ولی بالاخره دستشان رو خواهد شد.

بررسی فلسفه قیام امام حسین علیه السلام (جلسه1)

بررسی فلسفه قیام امام حسین علیه السلام (جلسه1)

استاد محمد اسفندیاری: دربارة امام حسین کتاب‌های متعدد فارسی و عربی نوشته شده و عاشورا نگاری در طی قرون متمادی جریان داشته که یکی از این مباحث هدف از قیام امام بوده است. مسلّم است که احیای دین، اقامه عدل، ابطال باطل و... از اهداف امام بوده است چرا، که همه می‌دانند این‌ها اهداف درجه اول است و اختلافی نیست ولی آنچه محل اختلاف است اهداف درجه دوم امام است. مثلاً این که امام در حرکت از مدینه به مکه و از مکه به کوفه چه برنامه و هدفی داشته است و یا تاکت

بررسی فلسفه قیام امام حسین ج2

بررسی فلسفه قیام امام حسین ج2

در باب هدف قیام امام حسین 7 نظریه مطرح شد و منظور از اهداف، اهداف درجه دوم بود که می‌توان از آن به تاکتیک‌های امام اشاره داشت. از میان این 7 نظریه، مهمترین آنها، نظریه شهادت سیاسی و نظریه تشکیل حکومت می‌باشد. نظریه شهادت سیاسی معتقد است امام خواست برای نفی مشروعیت از امویان و خلافت امویان به سوی شهادت برود. از نظریه شهادت و حکومت کدامیک را برگزینیم؟ اگر نظریه حکومت را بپذیریم نظریات شهادت سیاسی و فدیه‌ای و ... ردّ می‌شود. نه موضوع می‌توان در باب

 صورتبندی نظرات پیرامون قیام امام حسین

صورتبندی نظرات پیرامون قیام امام حسین

در باره قیام سید الشهداء زمینه ها، علل، عوامل و فلسفه آن، نظرات زیادی ارائه شده است. این دیدگاه ها را می توان این گونه صورتبندی کرد که قیام امام حسین (ع) یک ماموریت اختصاصی رازآلود بوده که راز آن بر کسی مکشوف نیست تا دیدگاهی که معتقد می باشد هدف امام، تشکیل حکومت بر اساس عدل الهی و برنامه سیاسی صرف بوده است. اینها در قلمرو تفکر شیعی است و الا اهل سنت نیز تحلیل‌ها و نظریاتی پیرامون نهضت سید الشهداء دارند.

مطالب مرتبط

ضرورت بازخوانی زمینه های سیاسی ـ اجتماعی شهادت امام حسین علیه السلام

ضرورت بازخوانی زمینه های سیاسی ـ اجتماعی شهادت امام حسین علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم. همگی شما دوستان اهل نظر، علم، فضل، خطابه و آشنا به تاریخ و به ویژه آشنا به اهداف قیام امام حسین(ع) هستید و بارها برای خوانندگان و مخاطبین خود، در اینباره سخن گفته­اید. سال­هاست که می­گوییم و می­شنویم که امام حسین(ع) با چه هدف و انگیزه­ای قیام کردند، بعبارت دیگر عوامل قیام حضرت چیست؟ خب این بحث خیلی مهمی است، نقش­آفرینی نوع نگاهی که ما به قیام امام حسین(ع) داریم، بسته به این است که به این سؤال چگونه پاسخ بدهیم. ولی بنظر می

بازخوانی زیارت های مشهور امام حسین(ع)

بازخوانی زیارت های مشهور امام حسین(ع)

بسم الله الرحمن الرحیم و الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطیبین الطاهرین. بحث ما درباره ی یکی از زیارت هایی است که در کتب زیارات و ادعیه برای روز عاشورا نقل شده و به زیارت علقمه مشهور شده است. در جلسه ی گذشته در مورد اهمیت و جایگاه این زیارت، منابع و کتاب هایی که در مورد آن نوشته اند و در مورد متن و سند این زیارت مطالبی را بیان کردم و از آنجا که ممکن است برخی از دوستان در جلسه ی گذشته تشریف نداشته اند و بخواهند وارد بحث بشوند،

اهداف قیام حسینی(1)

اهداف قیام حسینی(1)

معمولا انسان وقتی اقدام به کار می کند ،هدفی از انجام آن کار دارد که آن هدف را اصطلاحا علت غائی می گویند .علت غائی در ذهن مقدم از علل دیگر و در خارج موخر حاصل می شود. و تمامی این علل سه گانه مقدمه آن علت غائی است؛ علت مادی و سوری و فاعلی، اینها برای رسیدن به آن علت غائی است.